Gigantul care și-a închis ușile după 100 de ani, 30.000 de angajați rămân pe drumuri: cine e vinovat de dezastru

de: Ana Anițoiu
02 08. 2023

Un gigant american și-a închis ușile duminică, după aproape 100 de ani, astfel că toți cei 30.000 de angajați rămân fără locuri de muncă. Decizia a fost luată în urma unei lupte cu un sindicat ce reprezintă 22.000 de șoferi și lucrători de la docuri în cadrul companiei.

Cine este vinovat

Compania sindicalizată de camioane Yellow Corp, ce este veche de 99 de ani, s-a luptat cu sindicatul Teamsters, care reprezintă aproximativ 22.000 de șoferi și lucrători de la docuri în cadrul companiei.

Cu doar o săptămână în urmă, acest sindicat a anulat o amenințare de grevă ce fusese provocată de faptul că firma nu a contribuit la planurile de pensii și de asigurări de sănătate. Sindicatul i-a dat la dispoziție companiei încă o lună pentru a face plățile.

Însă, până la mijlocul săptămânii trecute, compania a încetat să mai preia marfă de la clienții săi și a început să livreze doar marfă aflată deja în sistemul său. Sindicatul nu a putut ajunge la un acord privind un nou contract cu compania, iar la începutul zilei de luni a fost notificat cu privire la încetarea activității.

“Vestea de astăzi este nefericită, dar nu surprinzătoare. Yellow a dovedit în mod istoric că nu s-a putut autogestiona, în ciuda concesiilor de miliarde de dolari făcute lucrătorilor și a sutelor de milioane de dolari în fonduri de salvare din partea guvernului federal.

Aceasta este o zi tristă pentru lucrători și pentru industria americană de transport de marfă”, a declarat președintele Teamsters, Sean O’Brien.

Motivul pentru care compania a început să acumuleze datorii

Yellow Corp avea sediul central în Nashville, Tennessee, dar avea angajați răspândiți în peste 300 de terminale la nivel național, în Statele Unite ale Americii. Toți acești oameni rămân acum fără locuri de muncă.

”Teamsters făcuseră o serie de concesii dureroase care i-au adus aproape de paritatea salarială cu transportatorii nesindicaliști”, a declarat Tom Nightingale, CEO al AFS Logistics, o firmă de logistică terță ce plasează în fiecare an mărfuri în valoare de aproximativ 11 miliarde de dolari la diferite companii de transport rutier în numele expeditorilor.

El a precizat că firma a început să acumuleze datorii semnificative în urmă cu 20 de ani pentru a cumpăra alte companii de transport rutier. “Acum, serviciul datoriei lor este pur și simplu enorm”, a spus el, indicând o datorie de 1,5 miliarde de dolari în contabilitate.

Compania Yellow Corp a primit un împrumut de 700 de milioane de dolari de la guvernul federal în 2020, împrumut ce a dus la deținerea de către contribuabili a 30% din acțiunile sale în circulație. Firma încă mai datora Departamentului Trezoreriei peste 700 de milioane de dolari, conform celui mai recent raport trimestrial, aproape jumătate din datoria pe termen lung din registrele sale.

Pe piața de transport rutier de mărfuri există alți doi concurenți naționali care sunt sindicalizați la rândul lor, ABF Freight și TForce. Ambele companii au fost mult mai profitabile în ultimii ani decât Yellow, care a înregistrat doar un profit operațional îngust în 2021 și 2022 și o pierdere operațională de 9,3 milioane de dolari în primul trimestru.